Gunting rambut lengkap PPE khidmat barisan Hadapan

11 April, 2020

Gunting rambut lengkap PPE khidmat barisan Hadapan

Versi Asal oleh Oleh WU YONG di Wuhan | CHINA DAILY | Dikemaskini: 2020-03-06 08:59
Seorang tukang gunting sukarelawan memotong rambut untuk pekerja perubatan secara percuma di Hospital Wuhan Taikang di wilayah Hubei pada hari Rabu. [Gambar oleh ZHU XINGXIN / CHINA HARIAN]

Sukarelawan Wuhan menggunting wira barisan hadapan dengan pakaian ppe lengkap bagi mengelak berlaku jangkitan covid19.

Pendandan rambut Wu Qiaohui telah berkhidmat dengan kakitangan pencegahan wabak barisan hadapan, termasuk doktor, jururawat dan sukarelawan lain, secara percuma di Wuhan, wilayah Hubei, sejak 10 Feb.

Sejak Wuhan dibawah PKPD pada akhir Januari, semua kedai gunting telah menggantung perkhidmatan bagi  mencegah jangkitan dari merebak luas.

Tetapi pada masa yang sama, terdapat kira-kira 35,000 kakitangan perubatan dari seluruh negara yang bekerja di bandar, pusat epidemik koronavirus novel covid19.

Terdapat juga sejumlah besar orang dari bidang lain, termasuk pegawai polis dan pekerja masyarakat, yang bertugas di sana.

Rambut yang terlalu panjang bukan sahaja kesulitan, ia juga menyebabkan kesukaran memakai dan menanggalkan pakaian pelindung. Dengan tiada perkhidmatan tukang gunting yang ada, beberapa kakitangan perubatan terpaksa memotong rambut mereka sendiri.



Kerajaan tempatan mengambil perhatian, dan meminta pendandan rambut untuk membantu. Sebagai tindak balas, ratusan tukang gunting rambut baru-baru ini menawarkan khidmat mereka.

"Seorang lelaki adalah pengecut jika dia tidak berbuat apa-apa dalam menghadapi pertempuran dengan novel coronavirus," kata Wu, yang telah berada dalam perniagaan selama 25 tahun.


Kumpulan Wu, yang termasuk 34 orang lain, telah menyediakan potongan rambut kepada 6,000 kakitangan perubatan dan pegawai tentera dari lebih 10 wilayah dalam tiga minggu yang lalu.

Wu berkata mereka telah berkhidmat kepada orang-orang yang tiada tempat tinggal dan orang tua sebelum ini, tetapi ini adalah "kali pertama kami menyediakan perkhidmatan sukarela pada skala besar dan untuk masa yang lama".



Cabaran terbesar ialah mengatasi ketakutan terhadap virus covid19.

"Pada mulanya, saya sama sekali tidak takut. Tetapi setelah memakai pakaian pelindung, cermin mata dan topeng, saya ketakutan, dan tangan saya gemetar ketika saya mencukur pekerja perubatan pertama yang memakai alat yang sama dengan saya," Wu kata.


Walau bagaimanapun, terima kasih dari pekerja itu memberinya semangat kecekalan keberanian untuk meneruskan tugas berat ini.

"Pada masa lalu, pemotongan rambut hanya perniagaan, pelanggan membayar saya dan saya menyediakan perkhidmatan untuk mereka, tetapi sekarang, untuk berkhidmat secara percuma adalah peningkatan harga diri," kata Wu. "Ia memberi saya kebanggaan apabila doktor dan tentera mengucapkan terima kasih. Mereka mengorbankan nyawa mereka untuk orang lain, jadi saya mahu membantu mereka."

Liu Hongwu, pengarah radiologi Wuhan Taikang Hospital, mengatakan bahawa dia menangguhkan  potongan rambut selama hampir 40 hari sehingga Wu dan pasukannya datang untuk membantu.

"Mereka mempunyai hati dan kepakaran yang sangat hebat," kata Liu. "Saya sangat menghargai perkhidmatan mereka sepanjang masa yang berbahaya ini. Keseluruhan kakitangan hospital berterima kasih mereka."

Sama ada ia akan membawa bahaya kepada keluarga mereka adalah kebimbangan lain untuk pendandan rambut.

Untuk mengelakkan jangkitan yang berpotensi, Wu membasmi pakaiannya sebelum memasuki rumah selepas bekerja dan kemudian mengasingkan diri di dalam bilik untuk melindungi ahli keluarganya.

Wu adalah antara jumlah sukarelawan yang menjawab panggilan dari kerajaan untuk berkhidmat kepada bandar.

Pada 23 Feb, pihak berkuasa di Wuhan melancarkan kempen untuk merekrut lebih banyak sukarelawan untuk memastikan penghantaran bekalan kecemasan yang cekap dan keperluan harian kepada penduduk. Sekitar 10,000 orang memohon jawatan dalam masa 10 jam.

Pada masa ini, lebih daripada 24,000 sukarelawan daripada 70,000 pemohon telah direkrut untuk memenuhi keperluan penghantaran  di kawasan bandar.

Wu berkata bahawa dia tidak akan berehat selepas PKP  kerana mungkin terdapat lebih banyak permintaan ramai ekoran PKP yang lama.

"Saya perlu bekerja lebih masa untuk mendapatkan kembali pendapatan" katanya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser