Wabak Covid-19 Proses Penyembuhan Memulihkan Kerosakan lapisan ozon

Satu perkembangan positif sejak wabak covid19 menular ke serata pelusuk bumi berlaku penyembuhan  semula lapisan ozon yang rosak bertahun tahun akibat perlepasan gas hijau dari bumi.

Lapisan ozon di atmosfera bumi merupakan pelindung semulajadi kepada penduduk bumi dari ancaman cuaca ektrim,  pancaran sinar-X matahari dan gas merbahaya aktiviti manusia.


Masyarakat sedia maklum aktiviti manusia khususnya dalam perindustrian adalah punca menyebabkan perlepasan agen pemusnah lapisan ozon. 

Sejak wabak covid19 menular ke lebih 130 negara, kerajaan setiap negara banyak aktiviti perindustrian terhenti atau berkurangan disebabkan kebimbangan risiko jangkitan  virus maut berkenaan. Kehadiran pekerja dikurangkan kerana arahan sekatan pergerakan,  pengurangan pelepasan gas  ekzos kenderaan akhirnya memberi impak positif kepada lapisan ozon yang sangat penting ini.

Para saintis mendapati  lapisan ozon di Antartika telah pulih kepada normal dan aktiviti perubahan beberapa atmosfera di hemisfera selatan bumi telah berhenti.  Perubahan itu cukup untuk menyebabkan perubahan dramatik dalam corak cuaca ektrim seperti pemanasan, taufan, taburan hujan di beberapa bahagian dunia.


Kita semua tahu bahawa lapisan ozon bumi mempunyai kesan besar terhadap pengalaman iklim di planet ini. Walaupun lapisan berkurang telah menyebabkan arus udara dan lautan dari kursus semulajadi mereka selama beberapa dekad, trend yang tidak diingini sekarang sepatutnya dijeda dan mungkin akan dibalikkan pada tahun-tahun akan datang. Kesopanan: dunia!

Kekurangan berita baik datang apabila 

Satu kajian baru sekarang menunjukkan bahawa keadaan membalikkan atau dalam kata-kata yang lebih optimis, penyembuhan Bumi, boleh diakreditasi kepada Protokol Montreal yang ditandatangani oleh pemimpin dunia pada tahun 1987. Negara-negara yang diarahkan oleh pakta di seluruh dunia untuk berhenti menggunakan bahan pengurangan ozon (ODSs) untuk beberapa aplikasi.

Pada masa pakatan itu berkuat kuasa, pengurangan ozon telah menyebabkan arus udara cepat (dipanggil aliran jet) di hemisfera selatan untuk memindahkan ke selatan, menyebabkan perubahan dalam pola cuaca dan mantra kering di banyak kawasan yang terbiasa dengan hujan. Ini hanyut ke arah selatan aliran jet tiba-tiba terhenti selepas lebih dari satu dekad Protokol Montreal, sekitar tahun 2000. Hanya tahun lepas, lubang lapisan Ozon di Antartika direkodkan menjadi terkecil sejak tahun 1982.

Dalam satu kajian baru, penyelidik menunjukkan bahawa pemeriksaan pengeluaran ODS mempunyai tangan untuk menghentikan peralihan aliran jet ini ke arah selatan planet ini. Menggunakan simulasi, para penyelidik telah berjaya menunjukkan hubungan tersendiri antara Protokol Montreal dan penghijrahan aliran jet.

(Gambar Wakil: Reuters)

Cahaya harapan!

Hubungan antara perpaduan dan aliran penghijrahan jet aliran dan corak cuaca adalah satu contoh hebat bagaimana negara-negara di seluruh dunia secara kolektif dapat memberi kesan untuk mengurangkan bahaya yang dilakukan kepada alam sekitar. Sebaik digunakan secara meluas dalam penyejukan dan komponen elektrik, pengurangan penggunaan bahan pengurangan ozon telah membiarkan lapisan ozon menyembuhkan ke Bumi dan manusia secara keseluruhannya boleh mengambil kredit untuk ini.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diperhatikan bahawa corak itu baru sahaja dijeda dan paling baik, sedikit kembali kepada norma. Walaupun ODS telah dihapuskan, manusia terus menghasilkan jumlah karbon dioksida yang berlebihan, gas rumah hijau yang boleh membawa kepada peralihan iklim utama.

Oleh kerana keadaan iklim bumi berdiri di puncak semula jalan semula jadi, namun masih belum dapat dilihat bagaimana aktiviti manusia terus berdampak. Para saintis menjelaskan bahawa ini boleh dipindahkan ke arah pemulihan bumi atau boleh menyebabkan perubahan selanjutnya dalam corak iklim.

Walaupun begitu, kami sekurang-kurangnya mempunyai contoh kerja bagaimana keadaan boleh diubah untuk kebaikan sekiranya langkah-langkah sewajarnya diambil. Oleh itu, sebagai earthlings, ini harus memberi kita gambaran ilustrasi bagaimana kita boleh mengambil kereta planet kita secara kolektif.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser