Sabun biasa pembunuh berkesan covid19

Sabun pembunuh covid19

Thordarson seorang Profesor Kimia Universiti New South Wales merumuskan 

1. "Seluruh badan virus pada dasarnya umpama rumah kad diselaputi lapisan membran protein,"

"Molekul sabun akan masuk menyerap ke dalam membran, dan mereka akan mula memecahkan mengoyak rantaian badan virus. Ini menjadikan virus lemah dan mati dengan pantas, Tindakan hampir sama dengan cara sanitizer tangan membunuh virus, malah  lebih baik dan harga murah berbanding sanitizer. 

Thordarson memberi penemuan butiran tentang mengapa sabun sangat penting untuk membunuh virus dan bagaimana ia beroperasi. Berikut adalah beberapa perkara penting:

  • Pembasmian kuman atau cecair, lap, gel dan krim yang mengandungi alkohol (dan sabun) mempunyai kesan yang sama tetapi tidak begitu baik seperti sabun biasa.
  • Banyak produk antibakteria pada asasnya hanya versi sabun yang mahal dari segi bagaimana mereka bertindak terhadap virus.
  • Apabila anda batuk, atau terutama apabila anda bersin, titisan kecil dari saluran udara dapat terbang hingga 10 meter (30 kaki)! Yang lebih besar dianggap sebagai pembawa coronavirus utama dan mereka boleh pergi sekurang-kurangnya 2 m (7 kaki). Oleh itu - tutup batuk & bersin anda!
  • Kayu, kain dan kulit berinteraksi dengan cukup kuat dengan virus. Kulit, khususnya, adalah permukaan yang ideal untuk virus. "Jadi apabila anda menyentuh, katakan, permukaan keluli dengan zarah virus di atasnya, ia akan berpegang pada kulit anda dan dengan itu anda akan dipindahkan ke tangan anda. Tetapi anda tidak (lagi) dijangkiti. Sekiranya anda menyentuh wajah anda, virus itu boleh dipindahkan dari tangan anda ke muka anda. " Sekali di wajah anda, virus ini berbahaya dekat dengan saluran udara dan membran jenis lendir di dalam dan di sekitar mulut dan mata anda. Jadi virus itu boleh masuk dan menjangkiti anda (kecuali sistem imun anda membunuh virus itu).
  • Struktur permukaan juga penting - permukaan yang rata-rata semakin kurang virus akan melekat pada permukaan. Permukaan kasar boleh benar-benar menarik virus itu.
  • Coronavirus SARS-CoV-2 dianggap aktif pada permukaan yang sesuai selama berjam-jam, mungkin sehari. Kelembapan, cahaya matahari, dan panas semuanya menjadikan virus kurang stabil.
  • Air sahaja tidak begitu berkesan dalam membasuh virus dari tangan kita. Produk berasaskan alkohol berfungsi dengan lebih baik. Tetapi tidak ada yang mengetuk sabun - virus itu terlepas dari kulit dan jatuh terpisah sangat mudah dalam air sabun.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser