Covid-19: Tiga ahli gereja PJ diuji positif

Covid-19: Tiga ahli gereja PJ diuji positif

Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) 
21 Mac, 2020


PETALING JAYA: Tiga anggota Damaskara Utama Methodist Church (DUMC) telah diuji positif untuk Covid-19.

Ketiganya adalah Datin Doris Ho, isteri Pastor Datuk Dr Daniel Ho, dan dua orang ahli kumpulan kajian Bible.

Menurut pekeliling yang dihantar kepada ahli gereja telah menghubungi semua anggota kumpulan di Kuala Lumpur yang kini memantau diri mereka dalam kuarantin diri dan juga menghantar sampel untuk ujian.

Ia berkata gereja, salah satu yang terbesar di negara ini, membantu Kementerian Kesihatan untuk mengesan mereka yang mungkin bersentuhan dengan ketiga tiga mereka baru-baru ini.

Daniel berkata beliau dan isterinya diuji pada hari Jumaat (20 Mac).

"Saya keluar dengan negatif sedangkan isteri positif. Terdapat dua orang lagi di DUMC yang diuji positif juga.

"Ramai di antara kamu telah menyatakan pemikiran, kasih sayang, kebimbangan dan doa kepada kita selama ini dari seluruh negara dan di seluruh dunia," katanya dalam pesan kepada masyarakat Kristian pada malam Jumaat.

Terletak di Seksyen 13 di sini, DUMC mempunyai kira-kira 5,000 jemaah mingguan dan lebih 300 kumpulan kajian, yang juga dikenali sebagai kumpulan sel.

Selain daripada jemaah yang berbahasa Inggeris yang berjumlah 3,000 orang, terdapat juga lima jemaat bahasa lain iaitu Cina, Bahasa Malaysia, Tamil, Myanmar dan Nepal.

Dalam mesejnya, Daniel berkata: "Kami berhadapan dengan cabaran global yang belum pernah terjadi sebelumnya di mana bukan sahaja ramai yang dijangkiti oleh Covid-19, tetapi juga banyak yang kehilangan orang yang mereka sayangi dan jumlahnya masih meningkat dengan cepat sedih.

"Banyak profesional penjagaan kesihatan di Malaysia dan di seluruh dunia berada dalam ketegangan yang sangat besar untuk menampung tugas dan tanggungjawab besar mereka. Ahli keluarga mereka telah mengorbankan dan membayar harga yang tinggi juga.

"Sesetengah daripada mereka sedih malah membayar dengan hidup mereka dalam melaksanakan tugas mereka di barisan hadapan. Kerajaan, perniagaan dan banyak sektor masyarakat bertempur dengan bencana bencana ini.

"Kos manusia dan ekonomi sudah sedih dan ia menakutkan untuk memikirkan hasil akhirnya.

"Kita mesti terus berdoa untuk kebaikan, dan keputusan dan tindakan yang bijak oleh mereka yang bertanggungjawab dan kerjasama yang akan dilaksanakan oleh semua," katanya.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser