Anak doktor positif Covid-19 rayu rakyat Malaysia patuh Sekatan Pergerakan

Anak doktor yang diuji positif untuk Covid-19 meminta rakyat Malaysia mematuhi penutupan

Anak doktor yang diuji positif untuk Covid-19 meminta rakyat Malaysia mematuhi penutupan


Mahfuz Shaharudin merayu kepada rakyat Malaysia untuk tinggal di rumah semasa perintah kawalan gerakan. - Gambar melalui Twitter

KUALA LUMPUR, 25 Mac (Bernama) - Ketika barisan hadapan perubatan berjuang memerangi Covid-19, anak seorang doktor yang positif covid-19 melalui Twitter merayu kepada rakyat Malaysia untuk mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan.

Mahfuz Shaharudin berkata bahawa bapanya adalah salah seorang pesakit Covid-19 yang dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) sekarang.

"Apabila semua orang tidak dapat duduk diam dan menyebarkan virus di mana-mana, Kementerian Kesihatan tidak akan mempunyai tenaga manusia yang mencukupi untuk merawat pesakit semasa."

"Jadi  semua, sila patuh Perintah Kawalan Pergerakan yang dikenakan oleh kerajaan," melalui tweet pada 18 Mac.

"Ayah saya salah seorang pesakit Covid-19 yg dalam ICU sekarang. Bila semua orang boleh duduk diam dan sebar virus tu merata, KKM takkan cukup tangan utk rawat pesakit yang sedia ada. Jadi semua tolonglah hormati Perintah Pergerakan Terkendali yg sudah diimplementasikan #StayAtHome #COVID ー 19- Mahfuz Shaharudin #StayAtHome (@FuzDwarf ) 18 Mac, 2020"

Bercakap kepada mStar portal Melayu, anak lelaki berusia 30 tahun itu berkata, bapanya, seorang doktor, telah dimaklumkan oleh jabatan kesihatan daerah pada 4 Mac untuk menjalani pemeriksaan lanjut selepas seorang pesakit yang dirawatnya telah diuji positif untuk virus itu.

"Menurut pegawai kesihatan, pesakit telah memberitahu mereka bahawa dia telah melawat klinik ayah saya pada bulan Februari."

"Pesakit adalah kakitangan syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Pegawai kesihatan kemudian meminta ayah saya untuk menjalani  Covid-19,  ayah saya telah membuat ujian pada hari yang sama. Walau bagaimanapun, bapa saya ditahan di hospital kerana dia mempunyai hubungan rapat dengan pesakit. "

Mahfuz menambah bahawa hasilnya kembali pada 7 Mac menunjukkan ayahnya positif Covid-19.

"Selepas itu, doktor meminta kepada semua orang di rumah termasuk ibu saya dan dua adik beradik untuk diuji," katanya sambil menambah bahawa pada masa itu, ibunya ada menunjukkan gejala demam dan batuk.

"Pada 11 Mac, keputusan ujian ibu dan adik saya telah diperolehi dan ibu diuji positif untuk Covid-19. Alhamdulillah adik adik didapati negatif, "katanya sambil menambah bahawa ibu bapanya kemudiannya dimasukkan  ke wad Hospital Sungai Buloh.

Mahfuz berkata keadaan bapanya bertambah buruk pada 14 Mac lalu dan dimasukkan ke ICU  kerana kesukaran bernafas.

"Ayah saya adalah orang yang aktif, dia menjaga pengambilan makanannya dan tidak mempunyai masalah kesihatan ."

Ibunya kemudiannya dilepaskan pada 22 Mac.

"Ibu masih memerlukan kuarantin di rumah. Ibu dan dua adik beradik saya perlu mengamal jarak sosial, tidak boleh berkongsi bilik kecil. Mereka meninggalkan bilik mereka pada masa yang berasingan untuk mengurangkan risiko, "katanya, sambil menambah bahawa bapanya masih berada di ICU dan keadaannya masih belum menunjukkan peningkatan.

Anak sulung dari lima adik beradik, yang tinggal bersama isterinya di Semenyih berkata, kali terakhir beliau melihat ibu bapanya pada 23 Februari.

"Setakat ini, masih tidak dapat berjumpa dengan mereka ... stres yang tidak dapat melawat mereka, tidak boleh pulang ke rumah untuk melawat ibu."

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser