Lebih banyak sekatan untuk penduduk Selangor semasa tempoh PSP

Lebih banyak sekatan untuk penduduk Selangor semasa tempoh PSP

Lebih banyak sekatan untuk penduduk Selangor semasa tempoh Perintah Sekatan Pergerakan (PSP).

KUALA LUMPUR: Sekatan tambahan telah dikenakan di Selangor untuk menyekat pergerakan penduduk semasa tempoh Perintah Sekatan Pergerakan (PKP).

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata kerajaan negeri mengeluarkan lebih banyak larangan untuk membendung perbuatan engkar PSP.

Merujuk kepada mereka yang gagal mematuhi perintah itu dan tinggal di rumah, dia berkata: "Kami melihatnya sebagai sangat serius. Kecuaian mereka boleh memudaratkan kesan Covid-19 dan menyebabkan wabak itu akan terus berlanjutan.

"Oleh itu, kerajaan melalui majlis-majlis tempatan akan menguatkuasakan arahan-arahan baru dengan segera," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Arahan itu telah dirangka dalam satu mesyuarat koordinasi dengan majlis tempatan dan daerah yang dipengerusikan oleh Amirudin pada hari Jumaat. Ia berkuat kuasa dengan serta-merta sehingga PSP diangkat pada 31 Mac.

Sekatan tambahan merangkumi stesen petrol yang dibenarkan beroperasi sementara kedai didalam stesen petrol harus berhenti beroperasi pada tengah malam.

Penghantaran stok, tambah nilai telefon, pengedaran dan penapisan di stesen petrol dibenarkan terus tanpa sebarang gangguan.

"Walaubagaimanapun pentadbiran am bekerja di stesen minyak harus dilakukan secara minimum,  pekerja pejabat akan meneruskan tugas mereka dari rumah," kata keterangan kepada pernyataan Mentri Besar.

Gerai makanan, pengusaha makanan dan pengendalian trak makanan diarah berhenti  serta merta

Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari berkata kerajaan negeri mengeluarkan lebih banyak larangan untuk membendung mereka yang memfitnah gazet persekutuan.  - STR / FAIZ ANUAR
Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari berkata kerajaan negeri mengeluarkan lebih banyak larangan untuk membendung perbuatan engkar PSP- 

Untuk kedai kopi, restoran dan juga kedai makanan dan minuman di hotel, mereka dibenarkan mengambil bekalan, menyediakan pengangkutan, penghantaran dan perkhidmatan dari jam 6 pagi hingga tengah malam sahaja.

Semua bentuk perkhidmatan makan dine-in  di hotel dilarang.

Kedai runcit dan pasar raya dalam pasaraya dibenarkan beroperasi. Bagaimanapun semua operasi mereka mesti berhenti pada tengah malam.

Kedai mudah 24jam dan kedai runcit diluar pasaraya juga dibenarkan beroperasi sehingga tengah malam, manakala pasar awam dan borong hanya boleh beroperasi dari pukul 5 pagi hingga 4 petang.

Operasi pasar malam dan pasar tani juga dilarang beroperasi semasa tempoh MCO.

Kedai minuman keras, kedai-kedai yang menawarkan perkhidmatan dobi dan pengendali basuh kereta juga diarah menghentikan operasi mereka.

Bengkel kenderaan dan kedai alat ganti dibenarkan beroperasi dari 9 pagi hingga 4 petang sahaja. Operasi lori penunda dibenarkan. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser