Muafakat Nasional berada di belakang Najib dan ini menakutkan Mahathir.

Muafakat Nasional berada di belakang Najib kerana pengaruh luar biasa PM6 itu dan ini menakutkan Mahathir.

Rujukan Artikel : Malaysia-Today


Ya, keadaannya sangat rumit. Satu-satunya jaminan Mahathir yang terus kuasa selepas  Mei 2020 adalah dengan 'membunuh' kedua-dua Anwar dan Najib. 

Anwar akan 'dibunuh' dengan Liwat 3, Liwat 4 dan Liwat 5. Dan Najib akan 'dibunuh' dengan SRC International dan 1MDB, dan jika dia melepaskan dua perangkap ini, dia akan 'dibunuh' dengan semakan semula kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Penyokong Najib Tun Razak berkata Perdana Menteri keenam Malaysia mempunyai peluang yang baik untuk kembali sebagai Perdana Menteri Malaysia kelapan apabila mahkamah membebaskannya daripada tuduhan jenayah antarabangsa dan 1MDB SRC.

Penyokong Anwar Ibrahim berkata Anwar akan menjadi Perdana Menteri ke-8 Malaysia pada atau sebelum Mei 2020 dan jika Tun Dr Mahathir Mohamad menolak untuk menyerah kuasa, akan ada tindakan dilakukan untuk memaksa Mahathir meletak jawatan.


Orang Mahathir pula memulakan berusaha memecah belah kesatuan UMNO dan Muafakat Nasional dengan menuduh Anwar dan Najib membincangkan perjanjian rahsia.

Bagaimanapun dakwaan ini menunjukkan betapa terdesaknya Mahathir untuk kekal berkuasa walaupun rakyat dilihat semakin menjauhi Pakatan Harapan.


Muafakat Nasional berada di belakang Najib kerana pengaruh luar biasa PM6 itu dan ini menakutkan Mahathir.


Presiden UMNO dalam ucapan PAU 2019 dengan tegas menolak sebarang  usaha menubuh kerajaan melalui pintu belakang.

Ketegasan Presiden UMNO telah memperkukuhkan lagi keyakibN rakyat kepada gagasan baru Muafakat Nasional .

Dakwaan rundingan pintu belakang UMNO-ANWAR adalah semata mata gerak saraf Mahathir untuk pecah belahkan Muafakat Nasional.

Akhirnya, ia adalah peluang permainan politik merebut kuasa. Anwar mencuba ini sebelum tahun 1997 dan gagal (dia pergi ke penjara). Dia mencuba sekali lagi pada tahun 2008 dengan menekan "16 September" yang terkenal dan sekali lagi gagal (dan sekali lagi pergi ke penjara). Adakah Anwar boleh mencuba untuk kali ketiga dan sekiranya  gagal dalam kali ketiga dan pergi ke penjara untuk kali keempat (ya, Anwar telah dipenjarakan kerana tiga kesalahan jenayah pada masa lalu)?



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser