Anggota majlis kepimpinan pusat PKR memberi amaran mengenai tindakan balas jika penyokong Azmin memanggil gerakan tidak percaya terhadap Anwar

PETALING JAYA: Seorang pemimpin kanan dalam PKR sejajar dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran mengenai tindakan balas jika penyokong Datuk Seri Azmin Ali meneruskan rancangan mereka untuk menggesa gerakan tidak percaya terhadap presiden parti.

Anggota majlis kepimpinan pusat (MPP) PKR Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid berkata beliau boleh mengemukakan usul untuk memecat Azmin, yang merupakan timbalan presiden parti dan sekutunya dengan alasan mereka tidak hadir dalam mesyuarat parti selama lebih tiga kali berturut-turut tanpa alasan yang sah.


"Sekiranya mereka mahu membuat usul tidak percaya terhadap presiden parti yang tidak melanggar perlembagaan parti, saya juga boleh bertindak balas dengan menolak gerakan untuk memecat Azmin, naib presiden Zuraida Kamaruddin, dan timbalan ketua Pemuda Hilman Idham, "katanya pada hari Ahad (1 Dis).

Abdullah Sani berkata adalah satu kesalahan yang tidak hadir dalam mesyuarat parti lebih daripada tiga kali berturut-turut, mengikut klausa 23 (6) perlembagaan parti.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh sekumpulan pemimpin Pemuda yang menggesa gerakan tidak percaya terhadap Anwar kerana didakwa melemahkan agenda reformasi parti dengan memecat pemimpin yang tidak selaras dengan kepimpinan.

Kumpulan itu menyeru para pemimpin termasuk anggota MPP untuk menolak gerakan tidak percaya terhadap Anwar.

Abdullah Sani berkata ia terpulang kepada pengerusi tetap untuk menerima atau menolak gerakan yang ditekan semasa kongres.

"Terpulang kepada pengerusi tetap untuk memutuskan sama ada usul perlu dibahaskan dan mengundi," katanya.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser