Pemuda PKR menuntut undi tidak percaya terhadap Anwar

Beberapa pemimpin Pemuda PKR menuntut undi tidak percaya terhadap Anwar

PETALING JAYA: Ribut dalam PKR terus menjelang konvensyen minggu parti akan datang, dengan beberapa pemimpin Pemuda memanggil untuk undi tidak percaya terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) .

Mereka adalah naib ketua Pemuda Lembah Pantai Nazrin Idham Razali, Setiausaha pro-tem Sandakan, Isaac Wong Kah Kiet dan ahli jawatankuasa Lembah Pantai - Mohd Nur Fadli Omar dan Muhammad Yazid Mohamad Salleh.

Mereka berpihak kepada timbalan presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, yang telah diketahui umum sedang berperang secara terbuka dengan Anwar.

Kumpulan itu mendakwa berlaku percubaan berterusan untuk menyingkir pemimpin-pemimpin yang dianggap tidak sehaluan dengan Anwar.

Dalam satu kenyataan bersama pada hari Ahad (1 Dis), mereka berkata perkembangan baru-baru ini dalam parti bertentangan dengan prinsip reformasi PKR.

Kumpulan itu menyeru para pemimpin di semua peringkat, termasuk ahli majlis kepimpinan pusat (MPP), untuk menyokong undi tidak percaya terhadap Anwar kerana didakwa telah meruntuhkan agenda pembaharuan PKR.

Mereka berkata perkembangan baru-baru ini yang mendedahkan tindakan yang tidak adil amat berpotensi menghakis keyakinan orang ramai terhadap parti itu.

"Pada mulanya, ada cubaan memaksa timbalan presiden (Azmin) dan naib presiden Zuraida Kamaruddin untuk meletakkan jawatan.

"Kemudian lembaga disiplin mengambil tindakan melampau dengan memecat pemimpin MPP senior Zakaria Abdul Hamid hanya kerana disyaki rasuah.

"Kemudian pengerusi tetap Pemuda  yang dipilih dan timbalannya  dipecat dengan menggunakan alasan usia yang tidak boleh diterima  sedangkan mereka berada dalam batas usia yang layak semasa pemilihan sayap tahun lalu," kata kumpulan itu.

Mereka menyatakan bahawa 20 pemimpin telah mengemukakan memorandum kepada jawatankuasa disiplin parti, membantah pemecatan Zakaria yang tidak adil.

"Presiden hanya menumpukan kepada agenda peribadinya, mencanang kepada  dunia bahawa dia adalah Perdana Menteri ke-8 yang ditetapkan.

"Kami mencadangkan undi tidak percaya terhadap Anwar.

"Tindakan terburu buru yang diambil oleh Anwar dan pasukannya perlu dibatalkan dan tidak sah, kerana 20 anggota MPP telah memprotes keputusan memecat Zakaria," tambah kumpulan itu.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser