PKR bertambah panas Angkatan Muda PKR pula memberi kata dua



PETALING JAYA: Pemimpin No.2 AMK PKR, Muhammad Hilman Idham tetap menyanggah tindakan kepimpinan PKR melanggar tradisi.
Timbalan Ketua AMK  PKR dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia secara terbuka  menentang  ketuanya dan berkata Persidangan Kebangsaan Pemuda PKR pada 6 Dis di Melaka tetap akan dirasmikan oleh Timbalan Presiden Datuk Seri Azmin Ali, atas nama "meneruskan tradisi".


Walaupun ketuanya Akmal Nasrullah Mohd Nasir, Ahli Parlimen Johor Baru, mengumumkan bahawa Timbalan Perdana Menteri dan penasihat kepada Majlis Pimpinan Pusat PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi perasmian acara itu.

Mengaku dia mendapat sokongan majoriti semua pemimpin Pemuda PKR yang dipilih dari seluruh negara, Hilman berkata beliau akan memindahkan semua perwakilan belia dari cabang dan bahagian seluruh negara untuk menghadiri Konvensyen Kebangsaan Pemuda PKR bersama dengan Konvensyen Kebangsaan Wanita PKR.

Hilman juga adalah Setiausaha politik Azmin.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan larut malam pada 20 November, Hilman berkata beliau bersetuju dengan majoriti pemimpin Pemuda PKR yang terpilih untuk mempertahankan sebarang percubaan untuk mensabotaj Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pertikaian berterusan dalam PKR ini telah mengganggu kelancaran persiapan PKR untuk konvensyen kebangsaan yang dijadualkan pada 6 Dis-8 Dis 2019.   

Pertikaian besar tercetus   sejak penarikan jemputan kepada Azmin untuk merasmikan Konvensyen Kebangsaan AMK PKR.

Akmal berkata bahawa kepimpinan parti telah bersetuju untuk menjemput Dr Wan Azizah selepas Azmin didapati lewat memberi maklumbalas  dalam jawapannya.

Azmin kemudian  menyerang balas, menyatakan bahawa ini adalah percubaan untuk menyekat beliau daripada bercakap kepada ahli PKR.

Lebih mengejutkan apabila Kepimpinan negeri PKR Sarawak telah membatalkan konvensyen negeri berkenaan dan 32 pemimpinnya terbang ke Kuala Lumpur pada 20 November untuk menuntut agar presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bangkit dan menghentikan huru-hara dalam parti itu.

PKR Selangor, negeri di mana Azmin berpengaruh besar,  juga menangguhkan konvensyen negeri itu ke satu tarikh yang tidak dinyatakan, sehingga  kepemimpinan membuat  keputusan.

Kepimpinan tertinggi Anwar dan Azizah mengatakan bahawa pertikaian  itu adalah perkara dalaman parti dan menggesa Azmin menghadiri mesyuarat parti.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sedih apabila melihat dua keadaan berbeza di Pasar Borong Selayang.

kkm tarik keluar 10 ubat gastrik risiko kanser